Celoteh Hidup

by shahril_prof

Mari Mengaji

Published by celotehidup under on 9:40 PM
Assalamualaikum....

Sebaik-baik bacaan adalah yang mengikut tajwid dan lajjah quraisy. Jadi asal al quran diutrunkan kepada rasul. Setiap bulan puasa rasulullah akan disemak bacaanNya oleh malaikat jibril. Jadi kiranya kalo nak tepat kenalah mengaji dengan rasulullah. Hhm tapi camner kan? Jadi caranya belajarlah dari mereka yang ada sanadnya dengan rasulullah. Ramai2 pelajar2 Malaysia yang belajar ke Mesir ambil peluang untuk rebut peluang. Biasanya belajar secara sorang2 dngan syeikh2 arab yg ada sambungan bacaanNya dengan Rasul. Haa orang arab ni grg sikit, kenala serius sikit belajornyer. Aku pun dalam proses menghabiskan pelajaran sanad aku ni sekarang. Tapi sedih betul, entah biler nak habisnyer. Langsung takder komitmen. Doala aku dpi hbskan...

Segalanya Atas PilihanNya

Published by celotehidup under on 3:39 PM
Assalamualaikum..

Dah hampir sebulan tak post artikel baru. Hari ni baru dpt tulis. Maklumlah internet takder. Skang cuti sem, kenala ke cc. Alhamndulillah kita baru saja selesai hari raya korban. Masing2 sibuk duk menengok org sembelih lembu. Tapi kebanyakannya sembelih hari sabtu sebab hari jumaat takut tak sempat nak solat jumaat lagi. Ok dalam 4 hari sebelum hari raya korban ustaz yang aku ambik sanad rasulullah untuk bacaan alquran tu panggil aku. Beliau ajar aku berkhutbah, mulanya aku ingat just sebagai pengetahuan. Last2 dia kata praktikalnya hari raya ni. Ha ha cuak pun ada, bkn apa sebab kampung sendiri, tu yg cuak skt tu. Tapi apa pun aku kena terima tawaran untuk baca khutbah tu. Bila lg aku nak mulakan, tkkan asyik tknk jer. Aku pun bacalah kat rumah, alhamduliilah oklah. Pengalaman bagi ceramah di kolej banyak membantu cuma aku ada dua kelemahan bila bercakap depan org. Pertama aku akn jadi hambar bila org tak raqmai sebab aku lg suka org ramai nk ckp pun semangat, kedua aku jadi kaku sikit kalo ada teks. Sebab pengalaman aku kalo bercakap asyik melalut jer. Tu yg sush skt kalo ada teks tu. Tapi tu takleh nak jadikan alasan. Teks khutbah yg aku dpt tu dlm bhasa jawi, bukan tak bleh baca cuma takut2 tersangkut. Jadi sehari sebelum hari raya aku pun taip la dalm bahsa melayu sambil dibantgu anak sedara aku. Panjang jugak. Bila dah siap separuh aku rasa penat sgt, aku pun tidur. Kebetulan hari tu bakar lemang. Bgun jer tido solat zohor, aku rasa tak sedap bdn. Aku baring smpi ke maghrib dengan migrainnyer suma. Last2 aku msg ustz mntk maap bnyak2 tk dpt bc khutbah..huhu. Sampailah tarikh kejadian ustaz yg menggantikan aku. Rasa kecewa pun ada sebenarnya sebab lepas pada tu aku sihat balik. Bila direnung balik mungkin aku masih tak layak intuk itu, dosa dan perngai b uruk aku yg menyebabkan allah tak pilih aku untuk baca khutbah hari tu. Kerdil rasa diri ni. Sebab tula walau sehebat mana perancangan kita tapi ingatlah Segalanya Atas PilihanNya. Dia lebih mengetahui akan tiap2 sesuatu..
Wallahualam.


p/s: insyaallah aku masih berharap allah akan pilih aku satu masa nanti..

Sabar Demi Tuhanmu

Published by celotehidup under on 8:58 PM
Assalamualaikum...

"Allah menguji kita dengan ketakutan, kehilangan harta, jiwa dan buah-buahan. Sampaikanlah berita aik ini kepada ,ereka yang apabila ditimpa kesusahan berkata aku adalah milik Allah dan akan kembali kepadaNya."

"Jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu, yang demikian itu sukar kecuali bagi orang2 yangkhusyuk."

2 dalil di atas yang buatkan diri aku mesti tabah untuk hadapi dugaan di dunia ini.
Sem ni merupakan sem yang sgt bnyak cabaran dan ujian bgi aku.. Bermula dri awal sem, aku diduga dgn satu ujian yg tak pernah terjangka akan aku hadapi.. Satu ujian yg btul2 mguji tahap keimanan diriku pada tuhanku..Hampir aku hilang pedoman dalam meneruskan hidup ini. Banyak ujian yg aku hadapi tapi inilah ujian yg bgi aku plg sukar buat diriku.. Aku sering menasihati org lain tapi aku sendiri hmpir tewas bila diuji dgn ujian ini..Alhamduliilah Allah maha pengasih. Tak sampai sebulan aku dapat hadapinya dgn hadiah dariNya.

Itu ujian pertama dariku.. Betul kata org hidup ni umpama roda. Dulu aku berada di atas, berada agak tinggi diatas. Tapi aku tau yg roda berfungsi untuk berputar dan apabila putarannya lengkap 180 darjah, masa tu aku berada di bawah.. Dan sekarang aku berada disitu.
Lepas satu satu ujian Allah turunkan pada aku.. Tanggungan, kereta dan sebagaiNya menghantui fikiran aku. Pada usia yang tak sewajarnya aku telah hadapi masalah yang sepatutnya bukan aku alami sekarang.

Teringat lagi masa aku di sem 1. Masa tu dgn usia 19 thun aku telah memiliki kereta dengan menggunakan wang aku sendiri. Pendapatan yg lumayan buatkan aku stabil dgn kehidupan aku. Hampir setiap bulan aku pulang ke kampung untk gmbirakan mak aku. Alhamdulilah ada rezekilebih aku bwk mak aku pergi Tesco beli barngn dapur, ais krim, keluar mkn.. Seronok dpt gembrakan org tua. Yela dlu masa arwah ayah aku msh hdp aku tk dpt nk bwk ayh jln2, bwk pergi makan, beli brg dapur sebab tu aku nekad, sejak aku buat part time aku nak beri apa yg aku tk dpt bgi dulu pd ayh utk mak aku.. Entah berapa lama lagi masa yg ada. Aku tak tahu. Dengan usia yg msh ada, aku cuba berikan yg terbaik untuk mak.

Tapi Allah maha mengetahui apa yg terbaik. Selang 6 bulan lepas tu aku dilanda ekonomi yg sgt teruk, duit kereta tersangkut, bnyk lg masalah yg tk dpt nak aku critakan. Kehidupan yg amat sukar.. Tapi insan sekeliling msh melihat aku tertawa riang gembra. Sedangkan jauh di lubuk hati aku, terasa begitu terseksa. Tekanan dari pelbagai pihak buat aku rasa sgt tertekan. malah tekanan dari ahli keluarga yg aku harapkan dpt mmbntu pun bertegas dgnku. Aku tk tahu kemana harus aku mengadu. Hanya doa yg aku pnjtkn pd tuhanku..

Dan sampailah sekarang aku msh hadapi masalah yg sama. Bru aku hmpir mencapai kejayaan, allah uji aku lagi dgn ujian yg hebat. Ujian yg buatkan aku rasa betul melarat. Nk makn pun aku kena thn. Dalam 2 mggu ni jer tayar kereta 2 tayar kereta aku pecah. Duit kereta yg msh tertunggak msh cuba aku usahakn. Sebab kereta tu ats nama org lain.. ank taknak aku ena jgk usahakn sesuatu. Tapi aku kecewa smpi skrg dia msh menyalahkan aku. Maafkan abg, maafkan abg, abg bkn jgka semua ni akn berlaku. Kalo abg ada duit abg cuba lgsaikan segalanya. Bagila abg masa. Tlglah faham keadaan abg. Tlglah abg merayu. Aku hrpkan dia dpt memahami dn menenagkan driku tapi aku sedih kenapa aku dilaya sebegini. Kenapa aku sering dimarahinya. Bukan niatku utk lakukan semua ni. Aku tahu dirinya juga tertekan, tapi sekurgf2nya dia ada pendapatn yg tetap. Aku? Tak tentu.. Apa pun aku cuba sedaya upaya untuk langsaikan segalanya.

Ya Allah hanya kepadamu aku memohon.. Tapi aku tahu ini semua tanda Allah masih meliht diruku. Masih menyayangi diriku. Satu ujian yg jika aku lulus, Allah akn naikkan darjatku di sisiNya. Dan aku tahu ada sesuatu yg besar yg akn dia berikan padaku selagi aku tidak berputus asa padanya. Cuma yg penting aku perlu bersabar dan berusaha untuk mendapatkannya. Ye abg, abg mmpu lakukan. Percayalah Allah takkan hampakan hamba2Nya yang berusaha. Jadi SABARLAH DEMI TUHANMU. Kita merancang ALLah yg menentukan. Andai nyawa bercerai dari badan sebelm segalanya selesai, juallah harta dan tanah milik abg, moga2 ianya cukup untuk langsaikan segalanya agar roh abg tidak tergantung di alam ghaib kelak....

Jauh di sudut hati

Published by celotehidup under on 5:12 PM



Assalamualaikum..
Tanggal 26 hb 10 2009.. satu tarikh keramat. Bala, amaran atau rahmat..mungkin tiga2 sekali. 22 org pelajar yg pergi kem tu terjatuh dekat jambatan runtuh.. 19 org dpt diselamatkan 3 lg lemas.

Bila teringat balik 10 thn yg lepas, waktu tu habis jer sekolah situlah kawasan aku dgn kwn2 aku main. Masa darjah 6, habs jer wktu sek, kitorg dah ready bwk bekal ma
kann dri rumah, nak mkn berkelah dgn kwn2..

Makan dkt tepi sungai tula,, betul2 tepi jmbatan tu.hhm dulu tkder jmbatn gantung tu, masa aku dah masuk sek men bru diorg buat. tapi masalahnya asyik runtuh jer pun dari dulu.
Berbalik crita td, aku ingat lg member aku masa tu tgh mkn tgh hri, entah apa yg dia tk puas hati ngan aku..
diambiknyer songkok aku terus blg dlm sungai, nasib bekla member aku sorg lgi bukak bju terjun dlm sungai. selamat la sgkok aku.maklumla masa tu jd pengawas.

Lepas mkn kkitorg ada kelas tambahan so terusla pergi kes tmbahan sebab persediaan untuk upsr.
Selain buku bju salinan pun aku bwk jgk..nak tau sbb apa? sat gi aku crta.

Dan selesai kelas tmbahan nilah wktu yg ditunggu, terjun sungai yahuuu..tula sebab bwk bju salinan. Tapi kitorg tk mndi dkt kwsn jmbtn tu sbb dkt situ kawasan air dia cetek..
jadi ada kawasan dkt blkg skt, situ dlm skt baru syok! Yang mandi, mandi jgk..bila budak pempuan dtg jer apalagi, masa tula nak tunjuk skill,..Skill terbaik aku lipat belakang..Yang memancing pun ada..ikan yg selalu dpt ikan tilan.dia mcm belut tp cntik skt. Dulu ada org ckp ada kubur lama dkt situ, sebab sebelah sungai tu ada gua. aku ni dulu penakut sekarg bru berani jadi aku pun takla pergi..

Balik je rumah dah siap2 tukar bju sekolah balik. Baju yg basah tu simpan dlm beg plastik cmpak bwh katil.. Tkut ayh tau..nnti hbs aku kena tabuh.. Arwah ayh aku grg dulu..

Bnyk kenangan aku kat sungai tu dulu.tmpt aku main, tracking..mcm2 lgila..

Abg rosli yg bnyk selamatkan mgsa tu, pak guard sek..Hhhm org kg pggl dia abg Deris, aku pulak pggl pak tam..Cmner dlm paper jd abg rosli..pelik2..

Tkper2 kita lupakan yg tu.

Tk sgka pulak tmpat yg jd permainan aku tu jd tragedi pulak hr ni..dulu masa pos dipang mayat2 bnyak yg hanyut dkt sungai yg sama.tpi bukn kawasan tu..mayat pertama pelajar india yg dijumpai tu dekat dgn pokok buluh dkt kebun serai aku..Rasa seram tu ada jgk, tak bleh elak fitrah manusia.Tapi aku jer yg kena lwn perasaan tu. nak salahkn sapa2 pun suma pun salah jgk. tpi pada aku kontraktor yg plg patut dipersalahka. Tapi alhamdulillah bila jadi mjcm ni org2 kmpung sggup bersush payah berganding bahu..wallahualam, JAUH DI SUDUT HATI aku andailah masa wktu aku mndi dulu kejadian tu berlaku mgkin aku tk wujud lg kat dunia ni..
Redha mak ayah tu penting sebenarnya..Jadi sapa yg nak pergi kem tu jgnla rasa tkut pulak, setiap benda ada risiko cuma sejauh mana kia dapat kurgkan risiko tu..
Kawasan tempat aku berkelah dgn kwn2


Ni muka org kampung aku. Abg lias yg dkt blkg tu memg berani orgnya


Nila kawasan yg mnejadi permainan aku dulu


Dalam Kerinduan.....

Published by celotehidup under on 11:23 AM

Allahuakbar...allahuakbar..

Laungan muazzin melaungkan azan subuh sayup kedengaran di corong speaker surau..
Bergetar jiwaku, mendengar seruan ilahi.. Tanpa menunggu ku ambil bekas mandiku dan terus ke bilik air..Air sejuk yang membasahiku betul2 menyegarkan..Ku ambil wudhuk..
Aku sarungkan kain pelikatku, ku sarung jubahku, kua ambil kopiah putihku, tak pernah lekang serbanku lalu ku lilit di kepalaku..

Hati terasa satu tanggungjawab yg bsr utk trn ke surau menyahut seruan ilahi.. Ya Allah telah tiba masanya untuk aku bertemumu..betapa hebat diriMu ya Allah..
Tengah malm tadi di saat insan lain tidur, ku bgn berwudhuk, beruzlah padamu.. Terasa Kau mendengar segala apa yang aku adukan ya Allah..Air mata kerinduanku pada kekasihMu menjadi bukti cintaku padamu Ya Allah Betapa kerdilnya diriku..


Aku terasa sgt dkt dgn diriMu ya Allah,. Walau aku tak melihatMu tapi aku tahu kau sentiasa memerhatikanku ya Allah..Setiap kali seruan azan diriku bergetar dan aku terus ke rumahmu untuk sama2 menghadapmu bersama khalifah2 Mu..Terasa luluh jiwa ini jika aku tak dpt solat di rumahMu...Setiap ceramah memberi kesan pada jiwaku, setiap fadhilat mengghairahkan diriku untuk neribadat kepadaMu dan setiap azabb seksa yang engkau janjikan pada hambaMu yang mungkar cukup membuat jiwaku bergetar terus mengalir air mataku..Tapi...aku sedih, aku sedih.. Segala perasaan itu tidak lagi wujud dalam diriku..Tidak tergetar jiwaku di saat muazzin melaungkan azan, tidak tergetar jiwaku disaat azab diceritakan..Malah aku mampu menarik selimut disaat azan dilaungkan..Apa aku tak sedar selimut babi yg aku sarungkan?


Ya Allah..dulu hampir setiap malam aku beruzlah bersamaMu ya Allah..Terasa aku sering dilindungi dgnMu ya Allah..Tapi Ya allah sekarg aku berasa terlalu jauh dgnMu, jauh ya Allah.seruan azan tak mampu menggetarkan jiwaku, betapa hitam dan kotor jiwaku ya Allah.Layakkah aku digelar sebagai imam?..Aku rindukan diriku yang dulu..Sentiasa berfikir tentng kekasihmu Muhammad.Ya allah aku merayu, aku merayu padamu..Bantulah aku, aku rindu padamu, Kuatkanlah hatiku, berikanlah hidayah, lembutkanlah hatiku kerana engkau yang memiliki hati hamba2Mu...wallahualam

Antara percaya dan tidak..part 2

Published by celotehidup under on 10:20 AM
sebelum baca post ni baca post yg part 1 dulu...


" Maha suci allah yang telah memperjalankan hambanya, pada satu malam dari al-masjidilharam ke al-masjidilaqsa yang telah diberkati sekelilingnya, agar dapat kami perlihatkan kepadanya, sebahagian dari tanda-tanda yakni kebesaran kami, sesungguhnya Dia maha mendengar lagi maha mengetahui" (Al-Israk:1)


Inilah jawapan kepada persoalan mereka bagaimana untuk membawa roket melepasi angkasa lepas.
Peristiwa israk mikraj yang membawa Rasulullah terus ke Sidratul Muntaha dengan menaiki buraq merupakan sumber utama bagi pihak nasa untuk melepaskan roket ke angkasa lepas. Subhanallah maha hebat setiap kejadian yang telah Allah tunjukkan kepada kita. Cuma yang menjumpainya bukanlah dai golongan kita(umat islam) tapi dijumpai oleh penganut agama lain. Bangkitlah wahai saudaraku....Wallahualam
Kisah ini diceritakan oleh seorang jurutera NASA yang berbangsa India. Beliau telah menceritakan kisah ini ketika satu program ibadah di Pakistan.

Antara percaya dan tidak..part 1

Published by celotehidup under on 6:38 AM
Assalamulaikum....

10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1........Boooooommm..
Bahan api roket dibakar mewujudkan satu daya tujah yang kuat untuk roket memecut..
Roket terus memecut meniggalkan pelantarnya..1000 kaki, 2000 kaki, 3000 kaki...
Roket terus bergerak.


Sila lihat video ini sebagai gambaran sebenar pelancaran roket...



Tapi perhatikan betul2, roket tak bergerak tegcak terus ke angkasa, tapi dia akan terus mengelilingi bumi sebelum ke angkasa lepas..

Persoalannya kenapa?
Ye mungkin kita banyak membaca fiksyen sains yang mengatakan daya tujah yang diberikan tdk mampu utk melepaskan roket dari daya graviti bumi. Subhanallah maha besar kuasa Allah..
Tapi adakah ianya semata2 untuk melawan graviti bumi atau ada faktor lain?
Sebenarnya selain melawan graviti bumi ada satu lagi faktor penting kenapa roket mengelilingi bumi sebelum berlepas ke angkasa lepas..
Ok, mcm ni ceritanya..
Pada satu waktu dn ktika dahulu ktika pihak nasa ingin menerbangkan roket yg pertama,
Mereka terfikir mcm mana nak bwk roket ni melpasi ke angkasa lepas..
Dan banyaklah org yg diorg cari utk tau mklumat sebenr mcm mana nk lpskan roket ni angkasa lepas..
Sehingga mereka pergi ke beberapa ketua agama untk mncri jwpn kepada persoalan mereka..
Mereka berjumpa dngn agama hindu,budha kristian msh blum menemui jwpn sebenar apa yg mereka cari..
Dan akhirnya mereka pergi ke ulamak2 islam..
Beljr punyer bljr akhirnya mereka mnjmpai satu fakta dan teori yg mmblhkan mereka naik ke angkasa lepas..
Dan nak tau apa jwpn kepada persoalan mereka yg mmblhkan mereka mnjumpai cara utk melepsi bulan?....
Tggu next post sya nnti....p/s:sekrg sbuk nk exam.

Kalau Dah Bukan Rezeki Kita......

Published by celotehidup under on 2:04 PM
Assalamualaikum

Semalam hari sabtu, 3 oktober 2009..
Aku dengan 2 org kwn aku pergi kenduri member dia dkt Ampang.. Kenduri kahwin..
Hhhm biler plak kenduri aku..
ok jadi sesampainyer di rumah tersebut kami tengok dulu betul tak ni rumah pengantinnyer, Silap kang kembung perut..
Dah disahkan betul aplagi, kitorang pun ambikla makanan, perut dah lapor dah ni..Jadi aku pun makanla sampai 2 pinggan..
Dah benda free guna peluang ni.

Selesai mkn kitorang pun balik, sebab lepas ni kitorg akn pergi rumah berbuka pulak, dah reserve dah dekat dalam perut ni utk yang kali ni..
Start la kereta, jalan punyer jaln tiba2 kereta berbunyi sert, sert..
Dan keluarlah asap putih dari tempat aircond, baru ingat nak melompat dari kereta jer...Budget stunt man..So aku tutup enjin kete parking tepi jln...
Kitorang beranikan diri start blk dan bergerk..tk sampai seratus meter kuar lagi asp tu..
Nasb baikla ada workshop dpn tue. Pergila tengok..Pkck tu bukak hood cek2 enjin panas..
Masukkan air dah kerg rupenyer..Pkck tu tuangla air, nak tau apa jadi...
Air tu lalu jer tak ber takung, cek dlm kete dah basah dekt tempat letak kaki tu..
Huhu aku dah membaygkn duit yg bakal melayang..
pakck tu ckp, kerja di leceh so dia srh bwk upm utk repair..kitorg pn brgrak la..
dah blk klj siap2 ak g kedai kee yg dekat, kadr kebocorn semkn mengagumkn.
pergi cri kdai, dia kata tgki heater pch, kalo nk tkr leceh so dia kata kita tutup jer tgki pmns tu..maklumler kete korea le katakn, kenala ada pemans, memandgkn Malysia ni mmg jns pns so aku trm hakikat utk tak guna lg tgki tu..
Deal punyer deal kena 40 rggit..
Baru ingat nk smpan duit skt dah kena bayar pormen.Aku tertkn lantas pergi kekdi mkn sblh, ak mkn bnyk2..huhu..alhamduliilah kenyang perut aku..maklumla kan ada smpn skt ruang utk rmh trbuka tdi..hehe
Dan siaplah kereta tu dlm pkl tjh petang..
Jadi kesimpulannya, duit yg ak nk smpn td trpksa dibelanjakn utk kereta aku yg bulat ni, buat mcm mana pun KALO DAH BUKAN REZEKI KITA tu, tetp bkn rzki kita.tapi insyaallah allah dah trnkan rzki hambaNYA dkt dunia ni. Kta jer kena cari....
Wallahualam.....


tula lbg tgki yg bakal ditutup sebentar lgi.
so kalo aku gi genting ke cameron ker
dah tkder pemns la haha..





Ha tengok ni spongebob kesayangan aku ni, Terkangkang dia aku bwk laju sgt katenyer..

Gunung mula melakar....sunnatullah

Published by celotehidup under on 5:42 PM


Assalamualaikum....

Allah jadikan langit tanpa tiang,
Allah jadikan gunung sebagai pasak bumi,
Allah jadikan hujan sebagai pencuci dan penyubur bumi....

Hai manusia nikmat mana lagi yang hendak kau dustakan...

Masyaallah, subhanallah..

Nampak tak gmbr gunung kat sebelah ni..
Cuba perhatikan baik2..
Nampak tak dalam kemegahan gunung tu, terpahat satu kalimat allah(dalam bahasa jawi).
Nampak ke tk nmpak, tengokla btul2..
Hhm gmbar ni ana ambik masa ana ada reunion dkt sekolah menengah hri tu..
SMK Raja Permaisuri Bainun..
Sejak dari form2 ana dah perasan gmbr ni tpi bru ni ana dpt tgkp gmbar..
Jadi, sapa yg melihat, marilah kita memuji kebesaran allah...
Dalam timbunan pokok yang menghijau, allah selitkan kalimat agungnya..
Allahuakbar hebat sang pencipta...
Hhm jadi tgk2lah diri kita ni, jgnla terlalu meninggi diri sebab allah yang maha hebat ni pun tak pernah sombong kepada makhluknya, apatah lgi kita sebagai hambanya...wallahualam..
Renung2kan dan selamat beramal....

Zakat fitrah

Published by celotehidup under on 2:55 PM
Assalamualaikum..

cerita ttg zakat ftrah..
ha benda nila bnyk org buat2 lupa sbb kena kuarkan duit..
Seben arnya sebagai muslm kita kena percaya pd jnji allah.. Sekadar gambar hiasan


Nila yang amil, dan pembyar zakat kena baca

allahj jnji yg kta sbgi mnsia ni perlu byr zakat sbb nilah benda yg dpt sucikan harta kita.
tmbh dlm dunia yg serba moden ni..dunia konvensionl ni kenala berjaga2 sbb nk dpt hrta yg brsh ni ssh.. sbb tu bnyk student2 skrg ni ssh nk fhm apa yg ckgu ajar..
hhm allah dah kata sapa yg bgi 1, dia akn dpt blk 10 kli gnda..,
kalolah kita btl2 yakin tak ke mkn bnyk kita mmberi..
renung2kan dan selamat beramal..

Meriam tanah/ palung

Published by celotehidup under on 2:39 PM





Assalamualaikum...

Raya baru ni aku blk kg aku dkt sungai mnik..
Makcik aku ddk situ..saja ziarah..aku blk kg masa raya kedua..
ok2.. sebenarnya aku nak cerita pasal meriam tanah atau meriam palung...
meriam ni biasanya dia guna palung yang dah tak guna, sebahagian dari permukaannya tanam dlm tnh..
kalo nak ckp bunyinyer, booooom kuat giler..
2 kali ganda meriam buluh..
tmbh dkt kwsn tnh lapang mcm swah padi..
tapi apa yg menariknyta, yg main meriam ni budak2 lgi, baru umur bwh 9 thn..
kalo nak harap kita ni, nak cucuh meriam tong pun cuak..haha...
kalo korang berani cabarla budak dalam gambor nie..
tgk sapa kuat..

BUNUH DIRI

Published by celotehidup under on 10:15 PM
Assalamualaikum..

Bercakap soal kematian..semua orang tahu ianya satu yang pasti.
Tapi bagaimana ianya terjadi, itulah yg mnjadi tanda tanya..
Semua org mengidamkan kematian yang baik, kematian dlm iman.
Yang mencorakkan kematian kita adalah sejauh mana kita redha dan yakin padaNya.
Doa yang tidak pernah jem insyaallah nmembantu kita.

Sebenarnya, aku dlm kesedihan dikala waktu ini..
Entah kenapa kelmarin aku dikejutkan dengan kematian rakan sefakultiku..
Lebih mengejutkan kematiannya adalah kerana BUNUH DIRI.
Aku tertanya-tanya siapa dia.
Setelah aku kethui baru kusedar dia adalah rakan rapatku..
Teman yag selalu aku berbual ttg jodoh.
Kematiannya akibat tekann yg melampau, thesis, hutang, ptptn......tapi ak kecewa
kenapa ini jl yg dipilh olehnya..
wahai manusia kenapa kamu berputus asa dengan rahmat allah..
Kenapa? kenapa ini jln yg kau pilh?
Tidakkah kau tahu kematian yg mengharkmkn drimu mencium bau syurga?Sekadar gambar hiasan

wahai sahabat, marilah kita berdoa agar allah mengampunkan segala dosanya..
Jgnlah terlalu mudah kita mencari jln penyelesaian..
kerna katahuilah,
sehebat mana ujian dirim..allah sentiasa bersamamu..wallahualam

Pergh kena re-test.

Published by celotehidup under on 12:33 PM

Sekarang aku dgn kos mate tgh study soil..
Result satu kls teruk. Jadi nak dipendekkan cerita atas jasa baik lecturer kitorang dibenarkan untuk buat re-test.
Masa yang diberikan hanya 5 jam. jadi pandai2la nak study.
Ha yang ni muka2 member tgh study. Suma muka perah otak.
Subjek ni soil engineering.. Nak kata tak penting tu tipula, sebab benda sangat bnyk kena guna biler aku kerja nanti.
Member aku sorng ni rileks sgt pulak. Tertido-tido dia...Kamal(bukan nama sebenar) doa2kanla
kitorang dapat jwb hari ni...amiiin

Iftar

Published by celotehidup under on 12:29 AM


Assalamualaikum...

Semalam aku buka posa dekat sugar, coffee n spice.
Dengan team aku..makanan dia okla..ada 20 jenis makanan..tapi lmbt sgt refill.
Sandwich dia bleh thn jgk..Biasa aku mkn 5,6 pinggan jgk. tpi kali ni tk tau la tkder selera.
Ada cabutan bertuah jgk..team dari perak pun ramai gak..masa event ni kitorang ada cuba mc square.
Dia mcm spec mata la, tapi mmg unik gler..nanti ada masa aku post detail pasal benda alah nie..aku ni minat gadjet gadjet baru nie.
dlm pkl 10 kitorg habis makn..
so secara keseluruhannya makann dia biasa2 jer, tapi team2 ktorg yg buat riuh tmpat tu..amacam tknk try ker?

Sunah Rasul

Published by celotehidup under on 6:57 AM

Assalamualaikum..

3 benda kata nabi sukan yang digalakkan kamu belajar.. bBerenang, memanah, menunggang kudaSem ni aku ambik koko menunggang kuda. Dah dekat 3 sem aku tunggu ni la baru kosong.
Memang rezeki aku dapat tunggang kuda ni. 6 minggu Ko-ko just beljar K.I.. K.I tu kemahiran insaniah. Akhirnya miggu ke 6 aku dah boleh grooming kuda. Grooming ni mcm kiwi kasut la.tpi yang ni kita kiwi kuda. Hari Sabtu yang baru ni akudah start boleh bwk kuda. nama kuda aku paint.. Untk pengetahuan semua kuda ni sangat sensitif. Dan kos maintannaince pun sgt mahal. ok Berbalik pada menunngang tadi.. Jadi aku naik jer uncle tu yang tlg bwkkan. baru mula2 beb. memangla gitu... gayat jugak, bergetar satu bdn naik kud ni.. bkn sbb tkt. Dah kuda tu mlmpaty lmpat mmgla bergetar. tapi so far aku seronok sgt dpt naik kuda. sapa2 yg nak mereasa naik kuda dtgla upm..

Ramadhan

Published by celotehidup under on 1:13 AM
Assalamualaikum....
Hari ni dah masuk 14 ramdhan..
entahla apa la amalan yang kita dah buat selama ni.al quran pun baru brapa page jer baca..
sedekah?Solat sunat?
andaila pahala ni kita nampak dengan mata mesti kerja kita cari phala jer.
allah dah bagi bnk cara kita yang kena cari..insyaallah.
masa ada lgi insyaallah masih ada peluang..
tadi ana berbuka dkt msjd dkt blkg universiti ana.
ok maknan di sedap jgk..
memang btul janji allah 2 kegembiraan yg dia bgi. ktika brbuka, dgn akhiirat esok..

Malaysia ni banyak masjid.....

Published by celotehidup under on 12:42 AM
Malam ni aku terawikh dekat masjid putrajaya..
Bukan apa dkt sini brbuka dia syok, dah 3 thn aku smpn matlamat utk jelajah msjd yg ada dkt seluruh kl nie..
Tapi sush sktla.
kalo msjd dkt2 tue okla..
Tpi setakt ni yg plg best berbuka dkt msjd wilayah..
Nasi briyani tue..
Terawikh pun srnkm dkt msjd wilayh.i
mam dia best..import punyer..
bkn nak ckp imam kita tak best..best jgk apa, mcm Ust. Radhi Kamrulhailan tu..
kalo dia imam, trasa smpi dlm hti nie..
tu je ak dpt share hri nie..insyaallah ada rezeki aku crta lg..
kalo sapa2 ada experience dkt mana2 msjd critala kat aku..

Published by celotehidup under on 12:31 AM
Assalamualaikum...

Hhm actually ni first post aku untuk blog aku nie..
Banyak org ckp dgn internet ni ramai yg kita blh buat, kenal orang, buat duit, cari maklumat, cari jodoh pun boleh..

Korang rasa sejauh mana benda ni terbukti..
 

Jom Sayangi Binatang..