Celoteh Hidup

by shahril_prof

Sabar Demi Tuhanmu

Published by celotehidup under on 8:58 PM
Assalamualaikum...

"Allah menguji kita dengan ketakutan, kehilangan harta, jiwa dan buah-buahan. Sampaikanlah berita aik ini kepada ,ereka yang apabila ditimpa kesusahan berkata aku adalah milik Allah dan akan kembali kepadaNya."

"Jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu, yang demikian itu sukar kecuali bagi orang2 yangkhusyuk."

2 dalil di atas yang buatkan diri aku mesti tabah untuk hadapi dugaan di dunia ini.
Sem ni merupakan sem yang sgt bnyak cabaran dan ujian bgi aku.. Bermula dri awal sem, aku diduga dgn satu ujian yg tak pernah terjangka akan aku hadapi.. Satu ujian yg btul2 mguji tahap keimanan diriku pada tuhanku..Hampir aku hilang pedoman dalam meneruskan hidup ini. Banyak ujian yg aku hadapi tapi inilah ujian yg bgi aku plg sukar buat diriku.. Aku sering menasihati org lain tapi aku sendiri hmpir tewas bila diuji dgn ujian ini..Alhamduliilah Allah maha pengasih. Tak sampai sebulan aku dapat hadapinya dgn hadiah dariNya.

Itu ujian pertama dariku.. Betul kata org hidup ni umpama roda. Dulu aku berada di atas, berada agak tinggi diatas. Tapi aku tau yg roda berfungsi untuk berputar dan apabila putarannya lengkap 180 darjah, masa tu aku berada di bawah.. Dan sekarang aku berada disitu.
Lepas satu satu ujian Allah turunkan pada aku.. Tanggungan, kereta dan sebagaiNya menghantui fikiran aku. Pada usia yang tak sewajarnya aku telah hadapi masalah yang sepatutnya bukan aku alami sekarang.

Teringat lagi masa aku di sem 1. Masa tu dgn usia 19 thun aku telah memiliki kereta dengan menggunakan wang aku sendiri. Pendapatan yg lumayan buatkan aku stabil dgn kehidupan aku. Hampir setiap bulan aku pulang ke kampung untk gmbirakan mak aku. Alhamdulilah ada rezekilebih aku bwk mak aku pergi Tesco beli barngn dapur, ais krim, keluar mkn.. Seronok dpt gembrakan org tua. Yela dlu masa arwah ayah aku msh hdp aku tk dpt nk bwk ayh jln2, bwk pergi makan, beli brg dapur sebab tu aku nekad, sejak aku buat part time aku nak beri apa yg aku tk dpt bgi dulu pd ayh utk mak aku.. Entah berapa lama lagi masa yg ada. Aku tak tahu. Dengan usia yg msh ada, aku cuba berikan yg terbaik untuk mak.

Tapi Allah maha mengetahui apa yg terbaik. Selang 6 bulan lepas tu aku dilanda ekonomi yg sgt teruk, duit kereta tersangkut, bnyk lg masalah yg tk dpt nak aku critakan. Kehidupan yg amat sukar.. Tapi insan sekeliling msh melihat aku tertawa riang gembra. Sedangkan jauh di lubuk hati aku, terasa begitu terseksa. Tekanan dari pelbagai pihak buat aku rasa sgt tertekan. malah tekanan dari ahli keluarga yg aku harapkan dpt mmbntu pun bertegas dgnku. Aku tk tahu kemana harus aku mengadu. Hanya doa yg aku pnjtkn pd tuhanku..

Dan sampailah sekarang aku msh hadapi masalah yg sama. Bru aku hmpir mencapai kejayaan, allah uji aku lagi dgn ujian yg hebat. Ujian yg buatkan aku rasa betul melarat. Nk makn pun aku kena thn. Dalam 2 mggu ni jer tayar kereta 2 tayar kereta aku pecah. Duit kereta yg msh tertunggak msh cuba aku usahakn. Sebab kereta tu ats nama org lain.. ank taknak aku ena jgk usahakn sesuatu. Tapi aku kecewa smpi skrg dia msh menyalahkan aku. Maafkan abg, maafkan abg, abg bkn jgka semua ni akn berlaku. Kalo abg ada duit abg cuba lgsaikan segalanya. Bagila abg masa. Tlglah faham keadaan abg. Tlglah abg merayu. Aku hrpkan dia dpt memahami dn menenagkan driku tapi aku sedih kenapa aku dilaya sebegini. Kenapa aku sering dimarahinya. Bukan niatku utk lakukan semua ni. Aku tahu dirinya juga tertekan, tapi sekurgf2nya dia ada pendapatn yg tetap. Aku? Tak tentu.. Apa pun aku cuba sedaya upaya untuk langsaikan segalanya.

Ya Allah hanya kepadamu aku memohon.. Tapi aku tahu ini semua tanda Allah masih meliht diruku. Masih menyayangi diriku. Satu ujian yg jika aku lulus, Allah akn naikkan darjatku di sisiNya. Dan aku tahu ada sesuatu yg besar yg akn dia berikan padaku selagi aku tidak berputus asa padanya. Cuma yg penting aku perlu bersabar dan berusaha untuk mendapatkannya. Ye abg, abg mmpu lakukan. Percayalah Allah takkan hampakan hamba2Nya yang berusaha. Jadi SABARLAH DEMI TUHANMU. Kita merancang ALLah yg menentukan. Andai nyawa bercerai dari badan sebelm segalanya selesai, juallah harta dan tanah milik abg, moga2 ianya cukup untuk langsaikan segalanya agar roh abg tidak tergantung di alam ghaib kelak....

0 comments:

Post a Comment

 

Jom Sayangi Binatang..