Celoteh Hidup

by shahril_prof

Jauh di sudut hati

Published by celotehidup under on 5:12 PM



Assalamualaikum..
Tanggal 26 hb 10 2009.. satu tarikh keramat. Bala, amaran atau rahmat..mungkin tiga2 sekali. 22 org pelajar yg pergi kem tu terjatuh dekat jambatan runtuh.. 19 org dpt diselamatkan 3 lg lemas.

Bila teringat balik 10 thn yg lepas, waktu tu habis jer sekolah situlah kawasan aku dgn kwn2 aku main. Masa darjah 6, habs jer wktu sek, kitorg dah ready bwk bekal ma
kann dri rumah, nak mkn berkelah dgn kwn2..

Makan dkt tepi sungai tula,, betul2 tepi jmbatan tu.hhm dulu tkder jmbatn gantung tu, masa aku dah masuk sek men bru diorg buat. tapi masalahnya asyik runtuh jer pun dari dulu.
Berbalik crita td, aku ingat lg member aku masa tu tgh mkn tgh hri, entah apa yg dia tk puas hati ngan aku..
diambiknyer songkok aku terus blg dlm sungai, nasib bekla member aku sorg lgi bukak bju terjun dlm sungai. selamat la sgkok aku.maklumla masa tu jd pengawas.

Lepas mkn kkitorg ada kelas tambahan so terusla pergi kes tmbahan sebab persediaan untuk upsr.
Selain buku bju salinan pun aku bwk jgk..nak tau sbb apa? sat gi aku crta.

Dan selesai kelas tmbahan nilah wktu yg ditunggu, terjun sungai yahuuu..tula sebab bwk bju salinan. Tapi kitorg tk mndi dkt kwsn jmbtn tu sbb dkt situ kawasan air dia cetek..
jadi ada kawasan dkt blkg skt, situ dlm skt baru syok! Yang mandi, mandi jgk..bila budak pempuan dtg jer apalagi, masa tula nak tunjuk skill,..Skill terbaik aku lipat belakang..Yang memancing pun ada..ikan yg selalu dpt ikan tilan.dia mcm belut tp cntik skt. Dulu ada org ckp ada kubur lama dkt situ, sebab sebelah sungai tu ada gua. aku ni dulu penakut sekarg bru berani jadi aku pun takla pergi..

Balik je rumah dah siap2 tukar bju sekolah balik. Baju yg basah tu simpan dlm beg plastik cmpak bwh katil.. Tkut ayh tau..nnti hbs aku kena tabuh.. Arwah ayh aku grg dulu..

Bnyk kenangan aku kat sungai tu dulu.tmpt aku main, tracking..mcm2 lgila..

Abg rosli yg bnyk selamatkan mgsa tu, pak guard sek..Hhhm org kg pggl dia abg Deris, aku pulak pggl pak tam..Cmner dlm paper jd abg rosli..pelik2..

Tkper2 kita lupakan yg tu.

Tk sgka pulak tmpat yg jd permainan aku tu jd tragedi pulak hr ni..dulu masa pos dipang mayat2 bnyak yg hanyut dkt sungai yg sama.tpi bukn kawasan tu..mayat pertama pelajar india yg dijumpai tu dekat dgn pokok buluh dkt kebun serai aku..Rasa seram tu ada jgk, tak bleh elak fitrah manusia.Tapi aku jer yg kena lwn perasaan tu. nak salahkn sapa2 pun suma pun salah jgk. tpi pada aku kontraktor yg plg patut dipersalahka. Tapi alhamdulillah bila jadi mjcm ni org2 kmpung sggup bersush payah berganding bahu..wallahualam, JAUH DI SUDUT HATI aku andailah masa wktu aku mndi dulu kejadian tu berlaku mgkin aku tk wujud lg kat dunia ni..
Redha mak ayah tu penting sebenarnya..Jadi sapa yg nak pergi kem tu jgnla rasa tkut pulak, setiap benda ada risiko cuma sejauh mana kia dapat kurgkan risiko tu..
Kawasan tempat aku berkelah dgn kwn2


Ni muka org kampung aku. Abg lias yg dkt blkg tu memg berani orgnya


Nila kawasan yg mnejadi permainan aku dulu


1 comments:

imHepPie said... @ November 2, 2009 at 7:26 PM

mesti family dorg yg kene tu fobia nk dtg ctu lg

Post a Comment

 

Jom Sayangi Binatang..