Celoteh Hidup

by shahril_prof

Dalam Kerinduan.....

Published by celotehidup under on 11:23 AM

Allahuakbar...allahuakbar..

Laungan muazzin melaungkan azan subuh sayup kedengaran di corong speaker surau..
Bergetar jiwaku, mendengar seruan ilahi.. Tanpa menunggu ku ambil bekas mandiku dan terus ke bilik air..Air sejuk yang membasahiku betul2 menyegarkan..Ku ambil wudhuk..
Aku sarungkan kain pelikatku, ku sarung jubahku, kua ambil kopiah putihku, tak pernah lekang serbanku lalu ku lilit di kepalaku..

Hati terasa satu tanggungjawab yg bsr utk trn ke surau menyahut seruan ilahi.. Ya Allah telah tiba masanya untuk aku bertemumu..betapa hebat diriMu ya Allah..
Tengah malm tadi di saat insan lain tidur, ku bgn berwudhuk, beruzlah padamu.. Terasa Kau mendengar segala apa yang aku adukan ya Allah..Air mata kerinduanku pada kekasihMu menjadi bukti cintaku padamu Ya Allah Betapa kerdilnya diriku..


Aku terasa sgt dkt dgn diriMu ya Allah,. Walau aku tak melihatMu tapi aku tahu kau sentiasa memerhatikanku ya Allah..Setiap kali seruan azan diriku bergetar dan aku terus ke rumahmu untuk sama2 menghadapmu bersama khalifah2 Mu..Terasa luluh jiwa ini jika aku tak dpt solat di rumahMu...Setiap ceramah memberi kesan pada jiwaku, setiap fadhilat mengghairahkan diriku untuk neribadat kepadaMu dan setiap azabb seksa yang engkau janjikan pada hambaMu yang mungkar cukup membuat jiwaku bergetar terus mengalir air mataku..Tapi...aku sedih, aku sedih.. Segala perasaan itu tidak lagi wujud dalam diriku..Tidak tergetar jiwaku di saat muazzin melaungkan azan, tidak tergetar jiwaku disaat azab diceritakan..Malah aku mampu menarik selimut disaat azan dilaungkan..Apa aku tak sedar selimut babi yg aku sarungkan?


Ya Allah..dulu hampir setiap malam aku beruzlah bersamaMu ya Allah..Terasa aku sering dilindungi dgnMu ya Allah..Tapi Ya allah sekarg aku berasa terlalu jauh dgnMu, jauh ya Allah.seruan azan tak mampu menggetarkan jiwaku, betapa hitam dan kotor jiwaku ya Allah.Layakkah aku digelar sebagai imam?..Aku rindukan diriku yang dulu..Sentiasa berfikir tentng kekasihmu Muhammad.Ya allah aku merayu, aku merayu padamu..Bantulah aku, aku rindu padamu, Kuatkanlah hatiku, berikanlah hidayah, lembutkanlah hatiku kerana engkau yang memiliki hati hamba2Mu...wallahualam

1 comments:

wardatul iman said... @ October 30, 2009 at 9:15 PM

salam...sayu saya baca post ni.saril, kita sebagai manusia memang selalu alpa dan lagha dengan kenikmatan dunia yang sementara. akak pun rindu nak jadi macam dulu...kadang2 terasa jauh dari Allah. tapi ingatlah selagi kita rasa takut jika tak melakukan suruhannya, tu bermaksud masih ada iman dalam hati kita. Wallahualam.

Post a Comment

 

Jom Sayangi Binatang..