Celoteh Hidup

by shahril_prof

Mari Mengaji

Published by celotehidup under on 9:40 PM
Assalamualaikum....

Sebaik-baik bacaan adalah yang mengikut tajwid dan lajjah quraisy. Jadi asal al quran diutrunkan kepada rasul. Setiap bulan puasa rasulullah akan disemak bacaanNya oleh malaikat jibril. Jadi kiranya kalo nak tepat kenalah mengaji dengan rasulullah. Hhm tapi camner kan? Jadi caranya belajarlah dari mereka yang ada sanadnya dengan rasulullah. Ramai2 pelajar2 Malaysia yang belajar ke Mesir ambil peluang untuk rebut peluang. Biasanya belajar secara sorang2 dngan syeikh2 arab yg ada sambungan bacaanNya dengan Rasul. Haa orang arab ni grg sikit, kenala serius sikit belajornyer. Aku pun dalam proses menghabiskan pelajaran sanad aku ni sekarang. Tapi sedih betul, entah biler nak habisnyer. Langsung takder komitmen. Doala aku dpi hbskan...

Segalanya Atas PilihanNya

Published by celotehidup under on 3:39 PM
Assalamualaikum..

Dah hampir sebulan tak post artikel baru. Hari ni baru dpt tulis. Maklumlah internet takder. Skang cuti sem, kenala ke cc. Alhamndulillah kita baru saja selesai hari raya korban. Masing2 sibuk duk menengok org sembelih lembu. Tapi kebanyakannya sembelih hari sabtu sebab hari jumaat takut tak sempat nak solat jumaat lagi. Ok dalam 4 hari sebelum hari raya korban ustaz yang aku ambik sanad rasulullah untuk bacaan alquran tu panggil aku. Beliau ajar aku berkhutbah, mulanya aku ingat just sebagai pengetahuan. Last2 dia kata praktikalnya hari raya ni. Ha ha cuak pun ada, bkn apa sebab kampung sendiri, tu yg cuak skt tu. Tapi apa pun aku kena terima tawaran untuk baca khutbah tu. Bila lg aku nak mulakan, tkkan asyik tknk jer. Aku pun bacalah kat rumah, alhamduliilah oklah. Pengalaman bagi ceramah di kolej banyak membantu cuma aku ada dua kelemahan bila bercakap depan org. Pertama aku akn jadi hambar bila org tak raqmai sebab aku lg suka org ramai nk ckp pun semangat, kedua aku jadi kaku sikit kalo ada teks. Sebab pengalaman aku kalo bercakap asyik melalut jer. Tu yg sush skt kalo ada teks tu. Tapi tu takleh nak jadikan alasan. Teks khutbah yg aku dpt tu dlm bhasa jawi, bukan tak bleh baca cuma takut2 tersangkut. Jadi sehari sebelum hari raya aku pun taip la dalm bahsa melayu sambil dibantgu anak sedara aku. Panjang jugak. Bila dah siap separuh aku rasa penat sgt, aku pun tidur. Kebetulan hari tu bakar lemang. Bgun jer tido solat zohor, aku rasa tak sedap bdn. Aku baring smpi ke maghrib dengan migrainnyer suma. Last2 aku msg ustz mntk maap bnyak2 tk dpt bc khutbah..huhu. Sampailah tarikh kejadian ustaz yg menggantikan aku. Rasa kecewa pun ada sebenarnya sebab lepas pada tu aku sihat balik. Bila direnung balik mungkin aku masih tak layak intuk itu, dosa dan perngai b uruk aku yg menyebabkan allah tak pilih aku untuk baca khutbah hari tu. Kerdil rasa diri ni. Sebab tula walau sehebat mana perancangan kita tapi ingatlah Segalanya Atas PilihanNya. Dia lebih mengetahui akan tiap2 sesuatu..
Wallahualam.


p/s: insyaallah aku masih berharap allah akan pilih aku satu masa nanti..
 

Jom Sayangi Binatang..