Celoteh Hidup

by shahril_prof

Dalam Kerinduan.....

Published by celotehidup under on 11:23 AM

Allahuakbar...allahuakbar..

Laungan muazzin melaungkan azan subuh sayup kedengaran di corong speaker surau..
Bergetar jiwaku, mendengar seruan ilahi.. Tanpa menunggu ku ambil bekas mandiku dan terus ke bilik air..Air sejuk yang membasahiku betul2 menyegarkan..Ku ambil wudhuk..
Aku sarungkan kain pelikatku, ku sarung jubahku, kua ambil kopiah putihku, tak pernah lekang serbanku lalu ku lilit di kepalaku..

Hati terasa satu tanggungjawab yg bsr utk trn ke surau menyahut seruan ilahi.. Ya Allah telah tiba masanya untuk aku bertemumu..betapa hebat diriMu ya Allah..
Tengah malm tadi di saat insan lain tidur, ku bgn berwudhuk, beruzlah padamu.. Terasa Kau mendengar segala apa yang aku adukan ya Allah..Air mata kerinduanku pada kekasihMu menjadi bukti cintaku padamu Ya Allah Betapa kerdilnya diriku..


Aku terasa sgt dkt dgn diriMu ya Allah,. Walau aku tak melihatMu tapi aku tahu kau sentiasa memerhatikanku ya Allah..Setiap kali seruan azan diriku bergetar dan aku terus ke rumahmu untuk sama2 menghadapmu bersama khalifah2 Mu..Terasa luluh jiwa ini jika aku tak dpt solat di rumahMu...Setiap ceramah memberi kesan pada jiwaku, setiap fadhilat mengghairahkan diriku untuk neribadat kepadaMu dan setiap azabb seksa yang engkau janjikan pada hambaMu yang mungkar cukup membuat jiwaku bergetar terus mengalir air mataku..Tapi...aku sedih, aku sedih.. Segala perasaan itu tidak lagi wujud dalam diriku..Tidak tergetar jiwaku di saat muazzin melaungkan azan, tidak tergetar jiwaku disaat azab diceritakan..Malah aku mampu menarik selimut disaat azan dilaungkan..Apa aku tak sedar selimut babi yg aku sarungkan?


Ya Allah..dulu hampir setiap malam aku beruzlah bersamaMu ya Allah..Terasa aku sering dilindungi dgnMu ya Allah..Tapi Ya allah sekarg aku berasa terlalu jauh dgnMu, jauh ya Allah.seruan azan tak mampu menggetarkan jiwaku, betapa hitam dan kotor jiwaku ya Allah.Layakkah aku digelar sebagai imam?..Aku rindukan diriku yang dulu..Sentiasa berfikir tentng kekasihmu Muhammad.Ya allah aku merayu, aku merayu padamu..Bantulah aku, aku rindu padamu, Kuatkanlah hatiku, berikanlah hidayah, lembutkanlah hatiku kerana engkau yang memiliki hati hamba2Mu...wallahualam

Antara percaya dan tidak..part 2

Published by celotehidup under on 10:20 AM
sebelum baca post ni baca post yg part 1 dulu...


" Maha suci allah yang telah memperjalankan hambanya, pada satu malam dari al-masjidilharam ke al-masjidilaqsa yang telah diberkati sekelilingnya, agar dapat kami perlihatkan kepadanya, sebahagian dari tanda-tanda yakni kebesaran kami, sesungguhnya Dia maha mendengar lagi maha mengetahui" (Al-Israk:1)


Inilah jawapan kepada persoalan mereka bagaimana untuk membawa roket melepasi angkasa lepas.
Peristiwa israk mikraj yang membawa Rasulullah terus ke Sidratul Muntaha dengan menaiki buraq merupakan sumber utama bagi pihak nasa untuk melepaskan roket ke angkasa lepas. Subhanallah maha hebat setiap kejadian yang telah Allah tunjukkan kepada kita. Cuma yang menjumpainya bukanlah dai golongan kita(umat islam) tapi dijumpai oleh penganut agama lain. Bangkitlah wahai saudaraku....Wallahualam
Kisah ini diceritakan oleh seorang jurutera NASA yang berbangsa India. Beliau telah menceritakan kisah ini ketika satu program ibadah di Pakistan.

Antara percaya dan tidak..part 1

Published by celotehidup under on 6:38 AM
Assalamulaikum....

10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1........Boooooommm..
Bahan api roket dibakar mewujudkan satu daya tujah yang kuat untuk roket memecut..
Roket terus memecut meniggalkan pelantarnya..1000 kaki, 2000 kaki, 3000 kaki...
Roket terus bergerak.


Sila lihat video ini sebagai gambaran sebenar pelancaran roket...



Tapi perhatikan betul2, roket tak bergerak tegcak terus ke angkasa, tapi dia akan terus mengelilingi bumi sebelum ke angkasa lepas..

Persoalannya kenapa?
Ye mungkin kita banyak membaca fiksyen sains yang mengatakan daya tujah yang diberikan tdk mampu utk melepaskan roket dari daya graviti bumi. Subhanallah maha besar kuasa Allah..
Tapi adakah ianya semata2 untuk melawan graviti bumi atau ada faktor lain?
Sebenarnya selain melawan graviti bumi ada satu lagi faktor penting kenapa roket mengelilingi bumi sebelum berlepas ke angkasa lepas..
Ok, mcm ni ceritanya..
Pada satu waktu dn ktika dahulu ktika pihak nasa ingin menerbangkan roket yg pertama,
Mereka terfikir mcm mana nak bwk roket ni melpasi ke angkasa lepas..
Dan banyaklah org yg diorg cari utk tau mklumat sebenr mcm mana nk lpskan roket ni angkasa lepas..
Sehingga mereka pergi ke beberapa ketua agama untk mncri jwpn kepada persoalan mereka..
Mereka berjumpa dngn agama hindu,budha kristian msh blum menemui jwpn sebenar apa yg mereka cari..
Dan akhirnya mereka pergi ke ulamak2 islam..
Beljr punyer bljr akhirnya mereka mnjmpai satu fakta dan teori yg mmblhkan mereka naik ke angkasa lepas..
Dan nak tau apa jwpn kepada persoalan mereka yg mmblhkan mereka mnjumpai cara utk melepsi bulan?....
Tggu next post sya nnti....p/s:sekrg sbuk nk exam.

Kalau Dah Bukan Rezeki Kita......

Published by celotehidup under on 2:04 PM
Assalamualaikum

Semalam hari sabtu, 3 oktober 2009..
Aku dengan 2 org kwn aku pergi kenduri member dia dkt Ampang.. Kenduri kahwin..
Hhhm biler plak kenduri aku..
ok jadi sesampainyer di rumah tersebut kami tengok dulu betul tak ni rumah pengantinnyer, Silap kang kembung perut..
Dah disahkan betul aplagi, kitorang pun ambikla makanan, perut dah lapor dah ni..Jadi aku pun makanla sampai 2 pinggan..
Dah benda free guna peluang ni.

Selesai mkn kitorang pun balik, sebab lepas ni kitorg akn pergi rumah berbuka pulak, dah reserve dah dekat dalam perut ni utk yang kali ni..
Start la kereta, jalan punyer jaln tiba2 kereta berbunyi sert, sert..
Dan keluarlah asap putih dari tempat aircond, baru ingat nak melompat dari kereta jer...Budget stunt man..So aku tutup enjin kete parking tepi jln...
Kitorang beranikan diri start blk dan bergerk..tk sampai seratus meter kuar lagi asp tu..
Nasb baikla ada workshop dpn tue. Pergila tengok..Pkck tu bukak hood cek2 enjin panas..
Masukkan air dah kerg rupenyer..Pkck tu tuangla air, nak tau apa jadi...
Air tu lalu jer tak ber takung, cek dlm kete dah basah dekt tempat letak kaki tu..
Huhu aku dah membaygkn duit yg bakal melayang..
pakck tu ckp, kerja di leceh so dia srh bwk upm utk repair..kitorg pn brgrak la..
dah blk klj siap2 ak g kedai kee yg dekat, kadr kebocorn semkn mengagumkn.
pergi cri kdai, dia kata tgki heater pch, kalo nk tkr leceh so dia kata kita tutup jer tgki pmns tu..maklumler kete korea le katakn, kenala ada pemans, memandgkn Malysia ni mmg jns pns so aku trm hakikat utk tak guna lg tgki tu..
Deal punyer deal kena 40 rggit..
Baru ingat nk smpan duit skt dah kena bayar pormen.Aku tertkn lantas pergi kekdi mkn sblh, ak mkn bnyk2..huhu..alhamduliilah kenyang perut aku..maklumla kan ada smpn skt ruang utk rmh trbuka tdi..hehe
Dan siaplah kereta tu dlm pkl tjh petang..
Jadi kesimpulannya, duit yg ak nk smpn td trpksa dibelanjakn utk kereta aku yg bulat ni, buat mcm mana pun KALO DAH BUKAN REZEKI KITA tu, tetp bkn rzki kita.tapi insyaallah allah dah trnkan rzki hambaNYA dkt dunia ni. Kta jer kena cari....
Wallahualam.....


tula lbg tgki yg bakal ditutup sebentar lgi.
so kalo aku gi genting ke cameron ker
dah tkder pemns la haha..





Ha tengok ni spongebob kesayangan aku ni, Terkangkang dia aku bwk laju sgt katenyer..
 

Jom Sayangi Binatang..